سوبارو در ایران

تویوتا، لکسوس و مزدا که بودند. چندی پیش میتسوبیشی نیز چراغ‌خاموش آمد. حالا هم خبر می‌رسد سوبارو به عنوان پنجمین ژاپنی ایران قصد دارد بازار ایران را در دست گیرد.

 

به گزارش «پرشین خودرو»، سال 84 برای اولین بار حرف و حدیث‌هایی مبنی بر حضور برند Subaru (به ژاپنی: スバル)‏ توسط شرکتی به نام «سیف خودرو» در ایران شنیده شد. 
سوبارو را اغلب سازنده خودروهای اسپرت باکیفیت و نه‌چندان گران می‌شناسند. در دوره‌ای که خودروسازان داخلی ایام طلایی را پشت سر می‌گذاشتند و کره‌ای‌ها داشتند با تمام وجود می‌فروختند، همان ایامی که چینی‌ها هنوز فرصت عرض اندام نداشتند، حضور یک ژاپنی غریبه نمی‌توانست توجیه باشد. 
بنا بر این داستان «سوبا» در همان نطفه خفه شد. 
قضیه لو رفت 
حین چرخ‌زنی در آمار و اطلاعات ماهیانه واردات و صادرات گمرک به اطلاعات عجیبی دست پیدا کردیم. طبق آمار در شهریور سال جاری 2 دستگاه اتومبیل‌ سواری سوبارو از مقصد امارات وارد ایران شده بود. چندی بعد در مهر ماه بود که 29 دستگاه از همین خودرو با همان کد تعرفه از مقصد ژاپن وارد شد. در همین ماه مهر بود که 37 دستگاه دیگر نیز وارد شد تا آمار کل سوباروهای وارداتی را به 68 دستگاه برساند. 
رمزگشایی 
آمار گمرک مدل و نوع خودرو را مشخص نمی‌کند. تنها اطلاعات موجود قیمت تمام شده و وزن هر کدام بود. با بررسی داده‌های خودرویی به این نتیجه رسیدیم که به احتمال بسیار زیاد خودروهای فوق یا باید مدل Legacy باشند و یا Impreza. سواری‌های چهار درب سایز بزرگ. 
چالش‌های پیش رو 
طبق آمار، از مهر ماه به این سو دیگر خبری از واردات سوبارو نشده است. اکنون واردکننده باقی مانده است و 68 دستگاهی که احتمالاً مشکل ثبت سفارش، شماره‌گذاری و شاید ترخیص را دارند. 
سیف خودرو و یا هر شرکت دیگری که پشت واردات این خودرو دیده می‌شود با یک مشکل بزرگ روبه‌رو خواهد بود. خودروهای وارداتی در خوش‌بینانه‌ترین حالت به عنوان مدل 2012 وارد شده‌اند. تقریباً 3 ماه مانده به انتهای هر سال میلادی مدل‌های سال بعد وارد بازار می‌شوند. این یعنی دو سه ماهی است که سوباروی ژاپن نسخه 2013 این خودرو را نیز عرضه کرده است. 
در صورت توافق احتمالی برای فروش، مشکلی قیمت‌گذاری برای این خودرو بوجود می‌آید. درست مانند اتفاقی که برای شرکت «آرین موتور» واردکننده میتسوبیشی و شاسی‌بلند‌های ASX آن رخ داد. 
درباره خودروها 
حالا با تمام این تفاسیر باید دید خودروهای فوق چه مشخصات فنی دارند. در صورتی که پیش‌بینی درست از آب درآمد و محصولات فوق از مدل لگاسی بودند آن وقت است که باید شاهد حضور یک سواری زیبای چهار درب مخصوص خانواده‌های امروزی باشیم. این خودرو با چندین نوع موتور عرضه می‌شود که به نظر می‌رسد گزینه‌های منطقی شامل 2000 سی‌سی با 197 اسب‌بخار باشد. 
دور از انتظار نیست که لگاسی به صورت 4WD عرضه شود و این در حالی است که خودروهای چهار درب دو دیفرانسیل در بازار ایران انگشت شمارند. 
البته گهگاه مرسدس‌بنز و ب‌ام‌وهای لوکسی دیده شده‌اند که به صورت 4WD در خیابان رفت و آمد می‌کنند ولی انصافاً تعدادشان خیلی کم است. 
خودروی احتمالی دیگر ایمپرزا است. مدلی اسپرت‌تر و جوان‌پسندانه‌تر. این محصول نیز دارای همان موتور 2 لیتری است ولی قدرتش در حالت استاندارد و بدون توربوشارژر به 148 اسب‌بخار می‌رسد. 
بحث قیمت‌ها 
بر اساس اطلاعات گمرک قیمت هر دستگا سوبارو چیزی کمتر از 20 هزار دلار می‌شود. عوارض، گمرکات، نوسان ارز، تعرفه‌ها و هزار جور افزایش قیمت که برایش متصور شویم می‌شود اینطور تصور کرد که در صورت عرضه به بازار به قیمت حدودی 100 میلیون فروخته خواهد شد.سوبارو در ایران

/ 0 نظر / 4 بازدید